Marknadsföring

Kvinna planerar sin marknadsstrategi och varumärkesbyggande med hjälp av laptop och anteckningsblock

Vad är marknadsföring?

Marknadsföring betyder att göra insatser som främjar försäljningen av företagets produkter och tjänster. Det kan innebära reklam i tidningar och TV, skriva artiklar, blogginlägg, skicka ut erbjudanden via post, gå på mässor, ja egentligen allt som lyfter fram företagets varumärke och dess innehåll så att fler uppmärksamma det.

Reklam, som många säkert tänker på i samband med marknadsföring, kommer från latin och betyder att ropa igen och igen. Och det är bra att ha med sig - för det krävs att man sprider sitt budskap om och om igen om marknadsföringen ska fungera. Så bokför du reklam och sponsring.

Marknadsföring och att skaffa nya kunder är enligt flera undersökningar vi gjort genom åren det som flest småföretagare anser som en av de största utmaningarna med att starta och driva företag.

Här har vi samlat artiklar och tips av experter om hur du når nya marknader, skriver säljande texter, bygger varumärket starkare, använder gerillamarknadsföring, direktmarknadsföring, nativeannonsering och till och med ordnar gratis marknadsföring till ditt företag. Du kan läsa mer specifikt om marknadsföring i sociala medier och internetmarknadsföring. Din affärsplan är också en viktig nyckel i din marknadsföring och extra viktig är din marknadsplan.

Se även: 7 sätt att skapa en marknadsföringskampanj med små medel

Och: Marknadsföringsmixen: Fungerar 4P-metoden inom digital marknadsföring?

Checklista för framgångsrik marknadsföring

1. Vad vill du uppnå?
Hitta det som skiljer dig från konkurrenterna. Vilken bild vill du att dina kunder ska ha av dig och ditt företag? Här gäller det att vara konkret: ”Jag ska ha damklädesbutiken med det största provrummet”. Det handlar också om hur du ska få igen pengarna som du satsar. När du sätter upp mål är det viktigt att de är specifika och mätbara: ”Jag ska sälja 200 gummistövlar på två veckor”. Vad vill du att kunderna ska få för information i din reklam. Vad vill du att de ska tycka och till sist, vad vill du att de ska göra?

2. Vilka ska du påverka?
När du funderar på din målgrupp är det bra om du ser en människa framför dig. Tänk dig Gerda i Hultsfred, det är mycket bättre än ”kvinnor över 40 år i små samhällen”. Du måste försöka förstå hur den här människan tänker för att kunna påverka henne i din reklam.

3. Vad är ditt ämne?
Vad är det du egentligen vill säga i din marknadsföring? Grundregeln är: en sak i taget! Varje tillkommande argument tar kraft från det föregående.

4. Vad händer runt om?
Vad händer i världen och i samhället där du finns? Vad pratar folk om? Bor du i Skellefteå under älgjakten vet du vad som rör sig i mångas huvuden under den tiden. Om du kan knyta an till det i ditt budskap så kan du utnyttja en port in till folks medvetande som redan är öppen. I Skellefteå kan du sälja allt från frysboxar och kameror till vispgrädde med anknytning till älgjakten om det sker under rätt period.

5. Var ska du informera?
När du ser din målgrupp framför dig, om du vet att det är Gerda i Hultsfred du vill nå, så vet du oftast också hur du ska nå henne. Det blir mycket enklare att välja rätt om du har gjort ett bra jobb med att bestämma vem du vill nå.

6. Hur ska du informera?
Här handlar det om vilken ton du använder. Hur vill du uppfattas? Det måste vara samma känsla i annonser, broschyrer och på Internet som i att träffa dig personligen.

7. Vem ska informera?
Kan någon annan, till exempel någon av dina kunder, säga vad du vill ha sagt? En kommentar från någon utomstående har större trovärdighet.

8. Vad uppnådde du?
Följ upp dina aktiviteter. Har du till exempel varit på en mässa och sålt dina produkter är det absolut minsta du bör göra att lista fem saker som var riktigt bra och fem saker som du kan förbättra. Det handlar om att lära sig och bli bättre hela tiden.

Källa: Gunilla Bergh, marknadsföringsexpert med lång erfarenhet från reklamvärlden. Texten är hämtad ur Tillväxtverkets "Marknadsföring för nyföretagare".

Compact mode helps you find stories faster

Ej avdragsgilla kostnader

Ej avdragsgilla kostnaderEj avdragsgilla kostnader + ... Läs mer
Patrik Nilsson | 1 minuter
En av de första saker du måste göra som blivande hhh

En av de första saker du måste göra som blivande hhh

En av de första saker du måste göra som blivandeEn av de första saker du måste göra som blivandeEn av de första saker du måste... Läs mer
Patrik Nilsson | 1 minuter

Vinnova betalade ut 8,6 miljoner för deltidskonsult

Vinnova betalade ut 8,6 miljoner för deltidskonsultVinnova betalade ut 8,6 miljoner för deltidskonsultVinnova betalade ut 8,6... Läs mer
Patrik Nilsson | 1 minuter
title

title

Moradi test here test + ... Läs mer
Fredrik Thornander | 1 minuter
mosy

mosy

numikhilai bia bia bia numikhilaibia bia bia bianumikhilaibia bia bia bianumikhilaibia bia bia... Läs mer
Fredrik Thornander | 10 minuter
Krönika: Prognoser – för goda beslut i möjlighet och kris

Krönika: Prognoser – för goda beslut i möjlighet och kris

Krönika: Prognoser – för goda beslut i möjlighet och krisI osäkra tider när likviditeten riskerar att sina, eller i goda tider... Läs mer
ozcan durak test | 3 minuter
aasdasdasddsa

aasdasdasddsa

<p class="">asdsadsa</p><div class="medium-insert-buttons" contenteditable="false" style="display: none;"> <button class="medium-inser... Läs mer
ozcan durak test | 1 minuter
Tecknad bild med skyltar som ett vägsjäl med olika budskap och riktningar om framgång.

Drömmar om snabb rikedom? Då är det här inget för dig - Hitta din mening med E-handel

Är du redo att ta det första steget i en oändlig resa som aldrig kommer ta slut? För om du fortfarande tänker på snabba pengar... Läs mer
Hur kör jag kreativ digital marknadsföring under en lågkonjunktur?

Hur kör jag kreativ digital marknadsföring under en lågkonjunktur?

Att vi befinner oss i en lågkonjunktur kan nog ingen ha undgått, även om en liten tröst är att vi lär få lägre elpriser i... Läs mer
Gabriel Christner | 4 minuter
En tvättmaskin med naturmotiv i luckan.

5 tips för att undvika greenwashing

Ta reda på företagets verkliga påverkanKonkret hållbarhetsarbete utgår alltid från affären. Så se till att ni har koll på... Läs mer
En hand som håller en mobiltelefon och ska posta ett inlägg åt företaget på sociala medier.

Företagare - Så använder du sociala medier rätt

Många influencers har byggt enorma konton genom åren, framför allt de som var snabba på bollen från början. Företagare, både... Läs mer
.com är en av flera toppdomäner och den används internationellt.

Undersökning: så påverkar toppdomänen förtroendet för företaget

En undersökning utförd av webbhotellet STRATO, tillsammans med Sifo, visar att utseendet på ett företags hemsida spelar en viktig... Läs mer
Hur väljer man webbyrå när flera offerter känns bra? Därför sitter djävulen i detaljerna

Hur väljer man webbyrå när flera offerter känns bra? Därför sitter djävulen i detaljerna

Ett smart drag är att skapa en hemsida som visar varför ditt företag är värt att ha att göra med. Så hur väljer man webbyrå... Läs mer
Gabriel Christner | 6 minuter
Kom igång och skriv för din kommuns företagare

Kom igång och skriv för din kommuns företagare

Företagande öppnar upp lokala sajter runt om i landet, en för varje kommun. Här öppnas nya möjligheter för dig att synas,... Läs mer
Pernilla Jungåker i intervju om personlig integritet på internet och om tredjepartscookies.

Integritetsfrågor får marknadsförare att leta efter alternativ till cookies

En stor förändring som förväntas komma är att tredjepartscookies fasas ut helt och hållet och ersättas med "integritetsbevarande... Läs mer